poniedziałek, 23 marca 2020

Regiment piechoty pruskiej Itzenplitz


Kilka miesięcy temu, równocześnie z regimentem fizylierów Munchow, wykonałem regiment muszkieterów Itzenplitz. Nazwa pochodzi oczywiście od Inhabera pułku, generała Augusta Friedricha  von Itzenplitza. Ponieważ był on też uczestnikiem bitwy pod Lobositz,  do której  się przygotowujemy, wykonałem również jego figurkę. Generałowie pruscy używali mundurów pułków, których byli inhaberami, nie ma więc problemów z dobraniem odpowiedniej figurki, wystarczy ta z commandu pruskiej piechoty HaT. 
Tradycje jednostki sięgają XVII w, roku 1685, następnie wojny o sukcesję hiszpańską. W wojnie o sukcesję austriacką pułk walczył pod Małujowicami w 1741, w 1745 pod Hohenfriedberg i Kesselsdorf.
W wojnie siedmioletniej, uczestniczył w bitwie pod Lobosicami w 1756 walcząc na skrajnym lewym skrzydle pruskim o wzgórze Lobos. Następnie pod Pragą w maju 1757, muszkieterowie Itzenplitz  w składzie wojsk ks. Henryka Pruskiego, atakowali na prawym skrzydle wojsk pruskich . W kampanii jesiennej w tym samym roku wzięli udział w bitwach pod Rossbach i  w wielkim zwycięstwie Fryderyka II pod Lutynią. W październiku 1758 pułk walczył pod Hochkirch gdzie w  walce o tę wioskę poniósł bardzo duże straty zadane przez kawalerię austriacką, tracąc 820 zabitych i rannych (75 % stanu).  W 1759 walczył pod Pretsch i Hoyerswerda.
W 1760 był obecny na polu bitwy pod Legnicą,  ale pozostał bierny. Uczestniczył w oblężeniu Drezna a następnie walczył pod Hochgiersdorf i Torgau.
21 lipca 1762 regiment walczył pod Burkersdorf, a następnie w oblężeniu i odbiciu  Świdnicy.
Figurki pochodzą z zestawów  HaT.





Jako bonus wszystkie moje dotychczas wykonane jednostki piechoty oraz generałowie Itzenplitz i Oertzen. 






Schemat kurtki oficerskiej regimentu Itzenplitz













18 komentarzy:

  1. A kawaleria jak zawsze osłania tyły ?
    Ślicznie to mało powiedziane.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Kawaleria jeszcze w powijakach. Mam gotowe dopiero trzy podstawki dragonów, a 12 podstawek kirasjerow czeka na malowanie.

      Usuń
  2. Piękni, jak zwykle zresztą. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Z projektu lajtowego, który miał być odskocznią robi się co raz poważniej. Tego się obawiałem.

      Usuń
  3. Very good! Do not even believe that this is HAT!

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety ładne.
    Sztandar wyszywany drukiem, poprawiany pędzlem?
    Nie za jasny niebieski na mundurach?
    Zbiorowa fota niestety robi wrażenie. Wiesz dlaczego 'niestety'.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sztandar drukowany, tylko krawędzie podmalowałem pędzlem. Natomiast wszelkie podniszczenia wykonałem elektronicznie przed wydrukiem. Oczywiście po amatorsku, więc szału nie ma. Nie wiem czemu niestety ? Czyżby zarysowywały się pęknięcia w Twojej linii obrony przed wejściem w SYW ? :)

      Usuń
    2. Żadnych rys.
      Niestety - bo marnujesz talent z daleka od jedynej słusznej epoki.

      Usuń
    3. Nie ma dla mnie jedynie słusznych epok, a o armii do 7YW marzyłem od wielu lat :)

      Usuń
  5. Jakim cudem przegapiłem ten wpis?! Nie ma to jak popatrzeć na prace Mistrza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Adrianie. Szczyt moich możliwości malarskich niestety już mam raczej za sobą :)
      Zapraszam Cię do SYW. Figurki maluje się szybko dzięki wielkości(to de facto 25mm) i głębokości rzeźby.

      Usuń
    2. A mówiłem: większa skala = lepsza. Jeszcze tylko dodać 3mm, wymienić epokę i jesteśmy w domu! :)
      I jak szybko się będzie malować!

      Usuń
    3. Mon Cher, gdyby była większa nie byłaby już lepsza :) Wymieniać epoki nie zamierzam. Ja nie rezygnuję ze swoich zainteresowań, ja je rozwijam :)

      Usuń
  6. Absolutnie przepiękne! Otwiera mi oczy na nieznaną mi dotąd epokę. Cudo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję! Wojna siedmioletnia obfituje w arcyciekawe bitwy, z zaskakującymi niejednokrotnie wynikami. Mundury i w ogóle styl noszenia się, elegancja z tego okresu robi na mnie niezmiennie duże wrażenie. Jest z pewnością dużym wyzwaniem modelarskim.

      Usuń