środa, 28 września 2011

Oficer piechoty cudzoziemskiej z armii litewskiej 1649-1651


    Korzystając z krótkich chwil wolnego czasu , wykonałem figurkę oficera do tworzonych  właśnie przeze mnie jednostek piechoty cudzoziemskiej z armii litewskiej z okresu kampanii 1649  i 1651r. Figurka jest w skali 15 mm. Jako szkielet , dla zaoszczędzenia czasu wykorzystałem ‘seryjnego’ kapitana szwedzkiego produkcji  firmy Wargamer.Zdecydowałem się na tę armię ze względu na znaczną ilość źródeł ikonograficznych które zawdzięczamy Abrahamowi van Westerveltowi, holenderskiemu rysownikowi-malarzowi,  który towarzyszył wojskom ks. Janusza Radziwiłła przynajmniej podczas kampanii 1651 r.Westervelt wykonał szereg rycin wyobrażających przewagi wojenne ks.Janusza .Sporo uwagi poświęcił również  architekturze ziem, przez które przechodziły wojska litewskie.Interesują nas tu jednak przede wszystkim wyobrażenia żołnierzy.Jakość posiadanych przeze mnie kopii, pozwalających wyłowić z nich potrzebny wzór oficera piechoty, nie jest najlepsza. Widać jednak na nich wystarczająco dużo, żeby pokusić się o wykonanie 15 mm miniatury.
Jako wsparcie źródłowych rysunków wykorzystałem fragment akwareli  z opracowania płk.B.Gembarzewskiego . Wydaje się, że tym razem jest ona dość zgodna, zarówno z wykonanym w 1760 w radziwiłłowskiej manufakturze gobelinem, przedstawiającym wojska litewskie po bitwie pod Łojowem w 1649, jak również z  wykonaną w XVIII w kopią rysunku  z kompletu rycin tzw kolekcji Moszyńskich. Moja figurka jest owinięta w pasie oficerską szarfą i uzbrojona w dardę  oraz pałasz.Ubrana w długi płaszcz (szustokor) spodnie luźne, nie wiązane u dołu nogawek. Jak widzimy w przypadku spodni pułkownik  nieco przestrzelił, wykonując je jako wąskie i bardziej dopasowane.Strój  uzupełniają  wysokie buty –botforty oraz kapelusz z piórem.Pozwoliłem sobie na niewielką zmianę-krawat spływający z przodu.
Myślę że twórczość zarówno płk Gembarzewskiego jak i Abrahama van Westervelta przewinie się jeszcze nie raz na tym blogu;-)







4 komentarze:

  1. Już zacieram ręce na myśl o całej armii litewskiej Twojego autorstwa :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiesz, wszystkiego nie da się przerobić, za dużo czasu by zeszło;-(

    OdpowiedzUsuń
  3. Myślałeś żeby go powielić?

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie, ten nie jest do celów komercyjnych ;-) Jest tylko na moje potrzeby.Pojedyncza sztuka. Nie mniej 20 mm chętnie bym powielił.

    OdpowiedzUsuń